کاخ سفید: تصویب تحریم جدید، حتی به صورت مشروط، نقض توافق ژنو است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» برای اولین بار تصریح کرد که حتی اگر تحریم‌های تصویب‌شده در کنگره، «مشروط» باشند، باز هم واشنگتن توافق موقت هسته‌ای با ایران را نقض کرده است.

«مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه برای اولین بار تصریح کرد که حتی اگر تحریم‌های کنگره علیه ایران، در قالب «اجرای مشروط» تصویب شود، باز هم نقض توافق موقت هسته‌ای با ایران به شمار می‌آید.

نمایندگان سنای آمریکا، که از ابتدای سال جدید میلادی رسما کار خود را با اکثریت جمهوری‌خواه آغاز کرده، در حال حاضر دو طرح ضدایرانی را در نوبت معرفی دارند. طرح اول را «مارک کرک» و «رابرت منندز» در نظر دارند که خواهان تصویب تحریم‌های مشروط علیه ایران است. طرح دوم هم متعلق به «باب کورکر» و «لیندسی گراهام» است که خواهان تصویب هرگونه توافق با ایران، پیش از اجرایی شدن آن، در کنگره است.

دولت آمریکا که از ابتدای مذاکرات هسته‌ای نقش پلیس خوب را ایفا کرده است، در بیانیه‌های عمومی خود اعلام کرده است که تصویب این طرح می‌تواند مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه موسوم به 1+5 را در معرض خطر قرار دهد. اما این اولین بار است که یک مقام کاخ سفید به صراحت اعلام می‌کند در صورت تصویب تحریم جدید، حتی اگر اجرای آن‌ها به شکست مذاکرات یا عدم پایبندی ایران به تعهدات منوط شده باشد، واشنگتن به عنوان ناقض «برنامه اقدام مشترک» که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، شناخته می‌شود.

به نوشته روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، خانم هارف با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا هرگونه تحریم مرتبط با مسئله هسته‌ای جدید علیه ایران را وتو می‌کند، گفت: «حتی اگر (برای اجرایی شدن مصوبه) شرط تعریف شده باشد و این مصوبه امضا شده و به صورت قانون درآید، جزو قوانین ایالات متحده به شمار می‌آید که این از نظر ما نقض برنامه اقدام مشترک به حساب می‌آید. این امر، همانطور که پیشتر هم گفته‌ایم، ایران را به نقض توافق، تشویق می‌کند.»

وی افزود: «یک طرح تحریمی، مشروط یا غیر مشروط، که توسط رئیس‌جمهور امضا شود، که البته ما قبلا هم گفته‌ایم این کار را نمی‌کنیم... نقض برنامه اقدام مشترک است. اگر توافق نشد، آن وقت می‌توانیم ظرف 24 ساعت، تحریم‌های اولیه علیه ایران را اعمال کنیم.»

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «تحریم‌ها به تنهایی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکرد. از طریق مذاکره بود که ما به برنامه اقدام مشترک رسیدیم.»

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هم روز سه‌شنبه در دیدار با سران هر دو مجلس (سنا و نمایندگان) کنگره آمریکا، گفت تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، آمریکا را منزوی کرده و مذاکرات هسته‌ای را به شکست می‌کشاند. (+)

رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه هم طی تماس تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، وی را در جریان «آخرین تحولات» مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار داد.

تل‌آویو: فشارها بر ایران باید تشدید شود

روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» به نقل از یک منبع در دفتر نخست‌وزیری رژیم اسرائیل، نوشته است که تل‌آویو اعتقاد دارد فشارها بر ایران باید ادامه یافته و حتی تشدید شود، «تا زمانی که ببینیم ایران المان‌های نظامی (برنامه هسته‌ای خود) را کنار گذاشته است.»

به گفته این منبع، مسئله مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، در تمامی دیدارهای سطح بالای مقامات آمریکایی و اسرائیلی، مطرح شده و مورد بحث قرار می‌گیرد. وی تصریح کرده است که اسرائیل از ابتدای مذاکرات، منتقد موضع آمریکا در مذاکرات بوده و افزایش فشارها بر ایران را خواستار شده است.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در حالی از روز 28 دی (18 ژانویه) در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود که بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در همین شهر به دست آمد، قرار بود طرفین نهایتا ظرف یکسال، یعنی تا سوم آذر 93 (24 نوامبر 2014)، به توافق نهایی دست یابند. با این حال، پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا مهلت این مذاکرات، دو بار تمدید شود. ضرب‌الاجل جدید مذاکرات هسته‌ای، 9 تیر ماه 94 (30 ژوئن 2015) اعلام شده است. بر اساس برنامه اقدام مشترک، آمریکا متعهد شده است که از افزایش تحریم‌های مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران، خودداری کند.

قرار است پیش از آغاز این دور از مذاکرات، نمایندگان ایران و آمریکا، مذاکرات دوجانبه داشته باشند. امروز (چهارشنبه) وزیران خارجه ایران و آمریکا در شهر ژنو دیدار می‌کنند تا «راهنمایی‌ها لازم» را به تیم‌های مذاکره‌کننده، ارائه دهند. این دیدار ساعت 14 به وقت تهران برگزار می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.