تمامی تصامیم ریاست جمهوری درباره توتاپ، به خواست معترضان بوده است

محمداشرف غنی رییس جمهور کشور در واکنش به تظاهرات مردمی در کابل درباره تغییر مسیر انتقال برق توتاپ از بامیان به سالنگ گفته است که پس از اعتراضات مردمی، تصمیمی که گرفته شده براساس خواست آنان بوده است.

آقای غنی پس از تظاهرات مردمی در کابل موسوم به "جنبش روشنایی" در بیانیه ای از عملکرد مسوولانه معترضان تشکر کرد.
در بیانیه آقای غنی آمده است: " آواز مردم ما شنیدنی است، زیرا آواز خیرخواهی، دلسوزی و احساس مسئولیت است. حکومت وظیفه دارد که پیام همه اقشار جامعه را بشنود، و هر سخن سازنده را جدی بگیرد و از آن تقدیر کند. ما وظیفه خود می‌دانیم که به هر ندای برخاسته از حس وطندوستی، برابری خواهی و تعهد ملی گوش بدهیم. ما وظیفه خود می‌دانیم که زمینه رسیدن و رساندن پیام‌های افراد و اقشار ملت سربلند خود را مساعد گردانیم".
وی بیان داشته است: " آزادی گردهمایی و تظاهرات از ارزش‌های والای قانون اساسی ماست، و حق مسلم شهروندان. تأمین امنیت همچو راهپیمایی‌ها و ایجاد فضای آزاد استفاده از این حق، مکلفیت و مسئولیت دولت، به خصوص نیروهای امنیتی کشور می‌باشد".
او افزوده است: " من به سان روزهای قبل در جریان گفتگوها، بحث‌ها و تبادل نظرهای مردم بوده‌ام، و خوشحالم که مردم ما هر روز گام‌های پخته تری را برای تمرین دموکراسی و حاکمیت مردمی بر می‌دارند.تجمعات مسالمت آمیز و طرح دیدگاه‌های متفاوت برای بهبود بیشتر برنامه‌های انکشافی و دیگر برنامه‌های کلان ملی، از عناصری است که ما را در حکومتداری خوب یاری می‌رساند و دموکراسی جوان ما را استوارتر می‌گرداند".
رییس جمهور درباره پروژه توتاپ گفته است: " همانگونه که می‌دانید، من در طول دو هفته گذشته درخصوص مسئله برق وارداتی و تفاوت دیدگاه‌های ارائه شده در این خصوص را با دقت و مسوولانه تعقیب نموده، و به آنها گوش داده‌ام. بدین دلیل تصامیم اجرایی متعدد را در مطابقت با خواست معترضین محترم انجام داده‌ام".
آقای غنی اظهار داشته است: " آخرین اقدام من در این مورد، ایجاد کمیسیون ملی غرض یافتن راه‌حل دراین قضیه بود که سر از فردا به ریاست دکتور محمد همایون قیومی، فعالیت خود را آغاز می‌کند. من اطمینان دارم که گفتمان مردمی اخیر می‌تواند بر غنای کار کمیسیون بیفزاید، زمینۀ مشارکت همگانی را در پروژه‌های ملی مساعدتر سازد، و حکومت را در رسیدن به نتیجه‌ای که خیر و رفاه عمومی در آن باشد، رهنمون گردد. در اینجا لازم می‌دانم از همه کسانی که دلسوزانه، و به دور از روحیه ماجراجویی و موج سواری، وارد این بحث شدند، نظر دادند، تحلیل کردند، پیشنهاد دادند و ملاحظات خود را مسئولانه در میان گذاشتند، صمیمانه سپاسگزاری کنم".
وی ضمن قدردانی از نیروهای امنیتی به خاطر تامین امنیت تظاهرات مردمی گفته است:" از همه مردم شریف و عزتمند کابل که از حوصله‌مندی و بزرگواری کار گرفتند، شرایط را با درایت درک نمودند و در حفظ آرامش شهر عزیزمان همراهی و همکاری کردند، مراتب تشکر و تقدیر خود را ابراز می‌دارم".
رییس جمهور خاطر نشان ساخته است که سال جاری، سال تحرک انکشافی کشور است، و حکومت تلاش خواهد کرد تا از این انکشاف به گونۀ متوازن تمام شهروندان در تمام ولایات مستفید شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.