یازده میلیون نفر در افغانستان فاقد سواد خواندن و نوشتن هستند

مسوولان سازمان جهانی یونسکو در افغانستان طی گزارشی از وضعیت آموزش و تربیت، می گویند که یازده میلیون جمعیت در افغانستان فاقد سواد خواندن و نوشتن هستند.

مسوولان سازمان جهانی یونسکو در افغانستان طی گزارشی از وضعیت آموزش و تربیت، می گویند که یازده میلیون جمعیت در افغانستان فاقد سواد خواندن و نوشتن هستند.
سازمان علمی، فرهنگی و اموزشی ملل متحد یا یونسکو  در این گزارش از وضعیت آموزش و تربیت در کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که یازده میلیون بی سواد در سنین بالاتر از ۱۵ سال قرار دارند.
 نماینده گی یونسکو در افغانستان طی نشست مطبوعاتی در کابل، جایزه سال ۲۰۱۶ میلادی یونسکو در راستای حمایت از کودکان را به رولاغنی بانوی افغانستان به منظور خدمت و تلاش‌های وی در جهت تعلیم و تربیه کودکان و زنان، تفویض کرد.
پاتریشیا مک فلیپس نماینده یونسکو در افغانستان گفت با وجود تلاش های حکومت افغانستان در راستای بلند بردن ظرفیت نهادهای تعلیمی، در راستای تقویت سواد آموزی در کشور کارهای لازم صورت نگرفته است.
وی تاکید کرد در حال حاضر، ۹۰ درصد بانوان در روستاهای افغانستان فاقد سواد هستند و حتا آنان از آموزش خواندن و نوشتن محروم می باشند.
به گفته مسوولان یونسکو، این نهاد با همکاری حکومت، تلاش می کند تا سطح سواد را در افغانستان ارتقا بخشد.
از سوی هم، رولاغنی بانوی اول افغانستان می گوید که برای بلند بردن سطح سواد در جامعه به صلح و ثبات در کشور نیاز مبرم احساس می شود و نا امنی ها و نبود صلح بر وضعیت آموزش و تربیت در کشور تاثیر منفی گذاشته است.
بانوی اول خاطرنشان کرد، ایجاب می کند که در شرایط کنونی، با استفاده از تکنالوژی در بلند بردن ظرفیت سواد در میان مردم افغانستان استفاده شود.
رولاغنی وعده داد، عملکرد مثبت نهادهای که در راستای بلند بردن سواد در کشور تلاش می کنند، مورد تقدیر و ستایش قرار خواهند گرفت.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که بر بنیاد معلوماتی که از سوی وزارت معارف کشور ارائه می گردد، هم اکنون ۶۰ درصد مردم افغانستان فاقد سواد هستند و اکثریت بی سوادان را نیز بانوان تشکیل می دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.